Checklist voor vakmannen 2019

checklist

1. organiseer je zo snel mogelijk!

  • Klanten
  • Voldoening

Wanneer je start als zelfstandige vakman is het verzamelen van klanten wellicht de grootste opdracht. Elk klant en dus ook zijn gegevens zijn zeer kostbaar. Let er dus goed op dat je deze gegevens ergens bewaart waar je ze niet kan verliezen, en waar je ze makkelijk kan raadplegen. Zorg dus voor een CRM systeem. 

Wat is een CRM?
Een eenvoudig te raadplegen klanten systeem heet een CRM systeem (Customer Relation Management systeem).
Dit is dus een dure naam om te zeggen ‘Klanten Relaties Bijhouden’. Je kan dat in een Excel-document doen of in een programma zoals Teamleader, Bouwsoft of software van DeZelfstandigeVakman. Het voordeel van een CRM t.o.v. Excel is dat je gegevens makkelijk doorzoekbaar en meteen inzetbaar zijn voor het opstellen van een offerte of factuur. Sommige van deze oplossingen laten je ook toe om online, ten alle tijde je klantgegevens te raadplegen en aanpassen.

Het goed organiseren behoed je van het verliezen van gegevens en geeft een pak meer rust voor jezelf. Als je een online oplossing hebt ben je bovendien beschermd tegen alle soorten virussen en computer-crashes. Online systemen kan je ook eenvoudig delen met anderen als je dat wil. Zo kan je bijvoorbeeld je boekhouder laten meekijken of gegevens laten overzetten. 

2. Zorg voor een verzorgde professionele indruk

  • Klanten
  • Voldoening

Mond aan mond is de beste vorm van reclame, maar je moet de mensen iets geven om over te praten. Durf dus reclame maken, zorg dat je aanwezig bent in je omgeving, durf praten over je beroep en laat mensen zien dat je enthousiast bent.

Hoe kan je ervoor zorgen dat je gezien wordt? Een professioneel visitekaartje, een werfdoek, een wagenbelettering zijn verschillende methoden om ervoor te zorgen dat je opvalt onderweg. 

Hoe kan je zorgen dat je gevonden wordt? Met een duidelijke, vlotte website en een profiel op google maps kom je al een heel eind bij het online aanwezig zijn. Het telefoonboek wordt immers al lang niet meer opengeslagen en jouw klanten gaan heel vaak via google op zoek naar de vakman die hen kan helpen. 

Zorg voor een professionele uitstraling. Dat kan je doen door te zorgen dat al jouw kanalen netjes bij mekaar passen. Gebruik hetzelfde logo, dezelfde kleuren en lettertype op jouw visitekaartje, als op jouw website en laat dit ook terug komen in een nette offerte en factuur layout. Zorg dat je het juiste imago uitstraalt en laat jouw klant op die manier weten weten je niet enkel in de tegel, verf of tuin business zit maar ook in de mensen business.

3. Betaalopvolging & automatisatie

  • Wanbetalers
  • Tijdverlies

Het is voor sommigen een ware plaag en het kan de doodsteek betekenen voor een eenmanszaak. Een niet-betalende klant. Probeer dit dan ook zo goed mogelijk te vermijden en op te vangen. 

Niemand vraagt graag om zijn geld en tot 2-3x moeten vragen is helemaal niet aangenaam. Een vlot opvolgsysteem en goeie afspraken nemen hier een grote last van je schouders.

Heb je een mondelinge afspraak met je klant, stuur dan zeker nog een mailtje na met alle details en vraag om de email te bevestigen zodat je op beide oren kan slapen. Goede afspraken maken goede vrienden. Zorg voor duidelijke algemene voorwaarden en bevestig liever 1x te veel, dan te weinig. 

Wanneer het toch gebeurt dat je klant niet betaalt, dan kan je een betaal herinnering sturen. Zorg voor een duidelijk overzicht in excel. Je kan bij bepaalde programma’s ook meteen de betaalherinnering rechtstreeks kan genereren.

Sluit Menu