Software & Websites voor vakmannen

Bart Van Der Meeren

Mijn programma, De zelfstandige vakman, heb ik niet gemaakt om duizenden mensen te helpen of miljoenen te verdienen. Nee, oorspronkelijk heb ik het geschreven voor 1 persoon. In dit artikel kan je de case studie lezen over het waarom ik deze software heb geschreven terwijl er al zoveel programma’s bestaan om een factuur te maken?! En terwijl het ook perfect kan in Excel…toch?!

Het verhaal van DeZelfstandigeVakman start begin 2018, maar dat van Bart al heel wat vroeger.
Bart Van Der Meeren is vloerder, tegelaar, tegelzetter tegel expert, maar vooral een ondernemende vakman net als jij!
De uitdagingen in zijn vak zijn groot en divers, lopende van het vinden van klanten tot het vinden van goede werkkrachten.

Zijn verhaal start met een lange opleiding in een werknemers functie bij een groter bedrijf, zoals het bij veel zelfstarters loopt. 

Hij krijgt daar de unieke kans om met zeer dure, extra grote tegels te werken en zo een bepaalde ervaring op te bouwen die anderen een hoop geld zou kosten. Hij leert snel, kent het werk door en door en merkt hier en daar op dat hij beter werk kan leveren als hij meer vrijheid krijgt om projecten anders aan te pakken. Dit gepaard met een drang om de best mogelijke service te bieden laten hem dagdromen over de dag dat hij zijn eigen baas is. Je eigen baas worden is spannend, angstaanjagend maar voor de juiste mensen is het een onvermijdelijk einddoel, en ook Bart zou hier niet aan ontsnappen!

Met een goede reputatie en een gedisciplineerde werkethiek start hij ‘Tegelwerken Bart’. De klanten volgen snel en zijn bedrijf kent een gezonde groei. Hij groeit echter in die mate dat hij de grenzen van de Excel snel tegenkom en het repetitieve werk tot een minimum wil brengen. Wat Bart wel interessant vindt aan Excel is de flexibiliteit: je kan intypen wat je wil en zoveel als je wil. Dat is iets wat als vakman belangrijk is om je werk goed te omschrijven. Ook handig is dat hij geen nieuw programma moet leren, want Excel ken hij al en staat toch reeds op de pc. Maar excel is tijdrovend en dat is nu toch niet meer handig. 

Bart wou de sterke kanten van excel niet opgeven, maar wou ook méér. 

Zijn eerste wens was dat de offertes er voor hem en zijn klanten veel beter uit moest zien, en hij vertelde me ook waarom. “klanten beoordelen je werk en als ze jouw werk nog niet gezien hebben, gaan ze zich baseren op je communicatie en offerte lay-out om te zien hoe gedetailleerd en serieus jij je werk opvat” 
Ten tweede wou hij op een simpele manier een artikellijst kunnen gebruiken. De artikellijst is in Excel ook mogelijk liet ik hem zien, maar Bart kon me al snel aantonen dat het binnen Excel toch niet zo werkbaar en eenvoudig was als het  zou kunnen zijn.
Als 3e en laatste punt wou Bart een back-up-systeem zodat niks ooit kon verloren gaan. Recent was immers een van zijn vrienden slachtoffer geworden van een cryptolocker. Dat mocht hem niet overkomen liet Bart me weten “Die documenten zijn mijn boekhouding en mijn klantenbestand, hier komt mijn geld uit”.

Na het uitsluiten van Excel hebben Bart en ik enkele andere pakketten bekeken en ik ben vandaag nog steeds in bewondering van de verschillende krachtige software pakketten die er op de markt zijn. Er bestaat werkelijk van alles wat. Online en offline systemen. Programma’s die geïntegreerd zijn met allerhande financiële instellingen om betaal-opvolging te automatiseren, je kosten te registreren en de helft van je boekhouding te doen. Sommige programma’s hebben heel mooie grafieken en analyses over wat je mogelijks zou gaan verdienen in de toekomst of hoe goed of slecht je huidig kwartaal is in vergelijking met het vorige … allemaal erg indrukwekkend! Maar voor Bart zat er niks tussen dat écht bij hem paste. Veel programma’s waren te complex en/of toch ook weer niet flexibel genoeg. 

Toen heb ik besloten dat ik een programma zou maken specifiek voor de noden van een vakman zoals Bart. Iets wat zo flexibel is als Excel en zo eenvoudig als facebook. Waar je klanten en facturen kan opzoeken en makkelijk een artikellijst kan aanleggen. Het systeem van de artikellijst moest zo in elkaar zitten dat je elke factuurlijn zo kan converteren naar een artikel, om het dan keer op keer te gebruiken in toekomstige offertes of facturen. Ik heb tientallen prototypes gemaakt en heb er heel wat vakmannen bij betrokken om feedback te krijgen over het programma. In Juni 2019 was ik blij met het product en heb ik het opengezet voor een groter publiek.

Wat er intussen gebeurde

De samenwerking met Bart was nog niet tot een eind gekomen en al snel was het ook niet enkel Bart die het programma gebruikte. Er kwam een metser, een stukadoor, een elektricien en nog een hele rij vakmannen die het programma intussen dagelijks gebruiken.

Af en toe kreeg ik ook de vraag om voor één van deze vakmannen een website te bouwen, maar ik hield me hier toen liever afzijdig. Mijn gevoel was dat de ‘websites-voor-zelfstandigen-markt’ verzadigd was door wannebe’s en charlatans. Als ik de prijzen zag die ze vroegen en waar ze uiteindelijk durven mee aankomen wou ik niks met deze markt te maken hebben en ik zou me hier zeker niet tussen plaatsen.

Tot… september 2018…
Ik heb mijn been stijf gehouden tot ik zag dat 2 van mijn klanten, die ik ondertussen als een vrienden beschouw, elk 2000 euro hadden betaald met als resultaat 2 onvindbare webpagina’s die bijna identiek waren aan elkaar. Uit frustratie heb ik me toen meteen geschoold in WordPress ontwikkeling en heb ik dit onrecht voor hen recht gezet. Vervolgens ben ik samen met een partner gestart om vindbare, mooie websites te maken voor vakmannen aan een eerlijke prijs én met goede support.

In September 2018 hebben mijn partner en ik een analyse gemaakt omtrent wat belangrijk is voor een goede vakman website. 

  • Een professionele uitstraling op gsm-tablet-desktop
  • Een duidelijk aanbod van diensten
  • Vindbare contactgegevens 
  • De bezoeker efficiënt begeleiden naar het contact formulier
  • Online vindbaarheid
  • Snelheid van de website

Voor de start van 2019 wou Bart dus een nieuwe website lanceren, iets wat hem qua uitstraling boven de concurrentie zou plaatsen en dat zijn professioneel werk weerspiegelt. Het resultaat “https://tegelwerken-bart.be” mag gezien worden. Hij heeft een eigen stijl, hij kan zelf teksten aanpassen en foto’s uploaden wanneer hij dat nodig vindt. Dankzij zijn website is hij meer vindbaar online en kan hij op die manier meer klanten aantrekken, waardoor de investering zichzelf zo op korte termijn weer terugbetaalt. Bart is blij met zijn online aanwezigheid die kwaliteit en professionalisme uitstraalt en wij zijn blij dat we nog een vakman digitaal op de kaart hebben gezet.

6 stappen proces

Voor het ontwikkelen van websites hebben we ons uniek 6 stappen proces ontwikkeld, om websites van eerste kennismaking tot live realisatie zo vlot mogelijk maken. Op deze manier willen we eenduidigheid en duidelijkheid creëren voor alle partijen zodat de klant nooit meer ‘raden’ wat een volgende stap is. 

Je kan de vragenlijst hier zien, dit zijn enkele vragen die ons helpen de stijl en inhoud van je website meteen goed vast te leggen. Maar ook enkele praktische dingen als je domeinnaam ( website naam en je email-adres ).

We spreken samen over de site, verduidelijken sommige punten in de vragenlijst en voelen aan of we de juiste match zijn voor elkaar. We schatten in wat de totale duur van het project is bij vlotte communicatie

We sturen een voorschot factuur waarin we 40% vragen van geraamde factuur voor we starten met het maken van de website. Op deze manier beschermen we ons voor onbetaald werk en zo helpen we onszelf, maar ook de betalende klant.

Eens we de vragenlijst compleet hebben en de voorschotfactuur is betaald sturen we een tijdsinschatting. Omdat we een klein team zijn moeten we rekening houden met sommige drukke periodes, maar dankzij goede communicatie kunnen we websites soms al binnen 2 weken opleveren.

Wanneer we de stijl en het thema klaar hebben toetsen we af met jullie of de kleuren en lettertypes jullie bevallen. Hier is de feedback van de klant heel waardevol, meestal zitten we goed omdat we ons kunnen baseren op de vragenlijst en het gesprek vooraf.

Wanneer alles naar afspraak is gemaakt, configureren we uw e mailadres(sen) en helpen u deze configureren op uw relevante toestellen. Dit is meestal de laatste stap en bij deze sturen we de slotfactuur naar uw nieuw e-mailadres.

Wij kunnen ook helpen bij het logo & visitekaartjes ontwerp, omdat dit meestal aan de basis ligt van de huisstijl en dus het website ontwerp. Bart heeft zijn logo al een poos langer en heeft dit toen laten ontwerpen door Kim Langie. Zeker een aanrader, ze maakt heel mooie ontwerpen.

Sluit Menu